25 Feb 2009

♥ Lagi..?


Dear blog,

Assalamualaikum.

I've been trying to update my blog for the last few weeks but work has gotten in the way. Seperti biasa, memang tak berkesempatan untuk update blog sejak akhir² ini. Tuntutan kerja dan masa yang terbatas untuk mengarang. Sibuk mengarang laporan audit. =) Cuma, alhamdulillah lega rasanya bila 4 daripada 5 laporan audit dah selesai dipersembahkan.

Topik kali ini ialah, bagaimana nak menangani rakan sekerja yang, errr, menjengkelkan yang kita tak berapa suka (boleh ke kita nak suka atau tak suka sesuka hati kita je eh?? hmm) atau yang biasa disebut tak 'ngam'.. kalau diikutkan.. Sebenarnya saya sendiri tak berapa kesah sangat jika perangai atau sikap seseorang itu 'tidak sedap dipandang' mata atau sebagainya, itu mungkin sudah menjadi gaya mereka, tapi saya tahu kesabaran saya pun ada tahapnya . Saya cukup tidak suka pada mereka² yang bercakap besar, riya' dan takabbur. Menunjuk² tentang kebolehan dan kelebihan diri, sehinggakan saya rasakan ia cukup menjengkelkan. Saya faham, bagi mereka mungkin itu adalah cara untuk meningkatkan konfiden diri atau juga cara mereka untuk apresiasi diri mereka, tapi perlukah sampai orang di sekitarnya merasa rimas dan bosan??

Apa yang saya perhatikan, mereka² ini cuba untuk tidak terkebelakang, tak nak get left behind ME (well, maybe), tak nak menerima hakikat yang orang lain (saya?) lebih baik daripada mereka. Oh, tolonglah. I was born in this world not to beat anyone, but myself only. Saya sendiri pun tak suka untuk menceritakan kelebihan² diri saya secara terbuka, melainkan jika ditanya secara personal, dan sudah semestinya bukan saya orangnya yang suka 'masuk bakul angkat sendiri'. Sangatlah memalukan dan saya betul simpati dengan mereka² yang sebegitu. Betul, tolonglah, saya rimas dengan sketsa² yang macam ni. Lagi pandai, lagi cantik, lagi bagus, lagi elok, lagi itu, lagi ini, dan semua yang berkaitan dengan LAGI! Who is better than who. Duhhh. Saya rasa saya sedang berubah mungkin disebabkan hal ini, kata² saya menjadi semakin tajam berbisa, i am being so mean to them. Jangan ingat saya hanya pandai mendengar dan menerima, tapi untuk menyedarkan mereka saya rasa perlu saya berbuat sesuatu. I don't think I'd be able to say what I want to say if I could say it at all. However, maintain. Hold tight. I'm not trying to break anyone. I hope you're alright. I still worry all the time.


♥ izzah©

7 ♥ comments:

aliaaroslan said...

kesabaran setiap orang ada batasnya.. tapi jangan sampai mereka membuat kita membenci mereka.. aliaa pon kne jugak kat ofis nie.. huhu

♥ Izzah Marzuki said...

julie^beth: ye la, rasa nak je buat silent treatment, tapi tak sampai ati plak.. hehe.. cemane ek kalo aliaa marah eh?? x bleh nak imagine.. ke mmg x penah marah?? =)

Leenoh said...

Kesederhanaan sangat cantik utk diamalkan, keras jangan sampai dipatahkan, lembut jangan sampai diperah, tunduk bukan untuk dipijak.
Miliki kemenangan melalui sifat beralah, beralah bukan bermakna kalah, kekadang yang menang balik rumah tidak dapat tidur kerana hatinya memberontak kerana dia tidak mampu kalah dan menang yang diperolehinya kerana sedekah orang yang kalah.
Wassalam

♥ Izzah Marzuki said...

Leenoh: moga Allah tetapkan hati saya untuk terus beralah dan tidak melawan.. insyaAllah.. =)

RieNa.YuMi said...

maa...tak yah layan la org cam tu...buat penat dan lagi bertambah saket hati lg nnt...orang cam nih mane ader paham bahasa maa... :)

♥ Izzah Marzuki said...

Along Riena: tu lah.. susah kalau nak ignore je.. x sampai ati pun ade.. entahlah.. harap² Allah s.w.t bantu tunjukkan jalan yg terbaik untuk menangani masalah kecil ini.. =)

aliaaroslan said...

kalo sy marah, pegi aje shopping, balik menunjuk2 kat diorang2 tu.. hahahaha (silent treatment ape.. hehe)

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009