30 Nov 2009

♥ Berqurban & Diqurbankan..

4 ♥ comments

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..



Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua.


Backdated entry.

Alhamdulillah. Selesai sudah ibadah qurban. Dua ekor kambing biri² dah selamat diqurbankan.

Firman Allah subhanahu wata‘ala:

{ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ اْلأَنْعَمِ }

Maksudnya:
“Dan bagi tiap-tiap satu umat, Kami syari‘atkan ibadah menyembelih qurban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka: binatang-binatang ternak yang disembelih itu.”
(Surah Al-Hajj 22:34)


Sejak kelmarin biri² ini sampai di rumah. Anak² saudara semuanya teruja dengan biri² ni. Maklumlah, semuanya buat muka sedih sambil cakap:

"Teteh [panggilan untuk MakTehnya ni..], kitorang semua tak pernah pegang kambing.. tak sabar nak pegang.."

Hihi.. MakTeh nya ini pun mana pernah pegang kambing hidup².. daging kambing biasalah..

Sejak semalam saya sibuk di dapur. Eh sejak kelmarin lagi. Malam Sabtu, sambil melayan Nur Kasih episod akhir , saya sibuk merebus nasi himpit. Permintaan hubby ~ nak feel raya katanya. Hehe. Ye la, malam sebelum raya memang mama cuma masak laksa [oh, favourite saya tu!!]. Tiada menu raya. Tak rasa suasana raya sangat. Jadi nasi himpit nanti akan dimakan dengan sambal tumis dan ikan bilis goreng - menu kegemaran hubby, yang seperti selalu dimasak di rumah mertua. Pagi Sabtu, saya rebus nasi himpit lagi. Terus saya sibuk dengan sambal tumis dan ikan bilis goreng pula. Terfikir juga, pedas² ni, kesian pulak pada anak² buah yang tak makan pedas.

Maka saya pun menyambung sesi masakan dengan menampi kacang tanah menggunakan nyiru [orang utara sebut : badang] - terasa macam zaman dulu² lak.. kacang tanah perlu ditampi dahulu untuk dibuang segala habuk & sampah sarap & yang paling bahaya, batu² kecil.. memang pernah jumpa pun bendasing² ni.. Sambil masak kuah kacang, saya tolong mama masak sup [daging & tulang qurban dari masjid].. Dan di saat saya berpanasan di dapur, anak² buah semua terjerit² kegembiraan " kambing! kambing!".. hehe.. dah sampai rupanya kambing biri², terus ditambat di tepi laman rumah..


[2 ekor biri² dan 2 daripada 10 orang kanak² yang teruja]


Baru terasa suasana raya. Dengan dapur yang berasap dari pagi sampai petang, suara anak² buah yang sedia ada & yang baru sampai.. hujan lebat yang penuh guruh-kilat-petir menyebabkan biri² yang baru sampai dialihkan & ditambat di bawah pondok untuk berteduh. [syahdunya..] kesian, tetap basah kuyup kedua²nya..

Pagi Ahad, semua dah berada di rumah. Sesi menyembelih biri² akan berlangsung hari ini. Malam sebelumnya saya telah minum 2 cawan Nescafe, akibatnya saya tak dapat tidur sepanjang malam. Hinggalah tiba subuh, selesai solat mata saya terpejam. Saya cuma sempat tidur 2 jam, dan pukul 8 bergegas bangun, kerana biri² akan disembelih jam 8 pagi, atas arahan baba.. hehe.




[2. Bermesra dengan biri² comel.. sebelum diqurbankan.. huhu]



Biri² pertama dibawa jauh dari 'kawan'nya. Syahdu juga bila terdengar mereka saling berbalas "embekan", tapi sudah ditaqdirkan mereka akan diqurbankan secara mulia.. saya sendiri tak sanggup untuk melihat detik pisau bertemu urat merih, saya cuma sempat merakam detik² pengorbanan tersebut dari sisi sahaja.. Oh ye, kalau ada yang tak sanggup melihat gambar² di bawah ini, harap maaf ya. Saya memang tak pernah lihat pun haiwan disembelih untuk qurban.. biasanya kami sekeluarga akan ber'qurban' dengan lembunya disembelih & dilapah siap² dia pusat sembelihan.. kami cuma menanti di rumah.. tapi kali ini, kami sendiri yang akan menguruskan sembelihan & melapahnya sendiri.



[3. kalau ikutkan rasa, memang tersangatlah kesian .. tapi, inilah yang dinamakan qurban..]



[4. Dah selamat disembelih..]

Sewaktu sembelihan dilaksanakan, kami beramai² membaca takbir, sambil cuba mengingati kembali peristiwa Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s.. Betapa tabahnya hati Nabi Ibrahim a.s., anak sendiri direlakan demi agama. Macam manalah rasanya ya, sedang saya ini, tengok kambing disembelih pun dah terasa sayu & syahdu sangat. Betul tak kuat.. hehe.

Proses sembelihan tak lama, maklumlah, 2 ekor kambing sahaja. Nak mengawalnya pun mungkin lebih mudah berbanding lembu. Seterusnya aktiviti melapah. Biasanya aktiviti ini memang menjadi kewajipan kaum bapa. Untuk melapah, kedua² biri² digantung bagi memudahkan proses. Sebenarnya, kaedah menggantung ini adalah satu cara bagi mengurangkan bau kurang enak daging kambing. Dan terbukti, daging kambing ini tidak berbau seperti yang lain.

Perkara sunat semasa melakukan sembelihan antaranya ialah:
  1. Menambat binatang yang hendak diqurbankan itu beberapa hari sebelum disembelih.
  2. Digantung tanda pada binatang yang hendak diqurbankan.
  3. Dibawa dengan baik dan ihsan ketika ke tempat penyembelihan.
  4. Disunatkan juga orang yang berqurban [yang berniat] menyembelihnya.
  5. Dihadapkan ke arah qiblat ketika menyembelih qurban.
  6. Menggunakan alat yang paling tajam dan diperbuat daripada besi.
  7. Setelah selesai disembelih maka sunat ditunggu sehingga binatang yang disembelih itu sejuk dan semua anggota tidak bergerak lagi.
  8. Mereka yang mahu melakukan qurban tidak bercukur dan tidak memotong kukunya setelah tiba bulan Zulhijjah sehingga telah selesai berqurban.
  9. Binatang qurban sunat dibaringkan di atas rusuk kiri sebelum dilakukan penyembelihan.
  10. Membaca basmalah.
  11. Bersalawat ke atas Nabi Muhammad.
  12. Bertakbir sebelum atau selepas membaca basmalah.
  13. Berdoa.


[5. baba dengan hasil qurbannya..saja letak B&W Focal effect, sebab takut nampak ngeri sangat lak..]



[6. imej sengaja diblurkan untuk mengurangkan apa² rasa yang tidak sepatutnya..]



[7. lokasi kejadian - tragedi qurban/pusat sembelihan..hehe]

Sambil menanti daging kambing dilapah dan dihiris, kami kaum ibu [cewah] sibuk menyiapkan bahan² untuk menumis. Alhamdulillah, kami dapat sediakan sup tulang kambing, kari, dan bbq kambing pada hari ini. Saya pun berjaya memenuhi impian saya dengan menyediakan roti jala - yang akan dimakan dengan kari kambing. Sedapnya.. [okey, tiba² teringat roti jala lagi..hehe]. Cuma lenguh betul, kerana roti jala perlu dibuat 1 by 1.. hmm.. dan licin dihabiskan oleh 10 orang kanak² riang & 12 orang dewasa..


[8. roti jala + kari kambing.. mmm..]

Petangnya selesai agenda masak-memasak, tiba pula sesi menghantar daging² qurban ke rumah² saudara mara & sahabat².. Malamnya, hubby saya mengetuai acara menyalakan unggun api..hehe, bukan, menyalakan arang untuk bbq.. Saya rasa semua orang dah pening agaknya makan daging kambing.. saya je yang tak, agaknya, sebab saya tak makan daging kambing.. hehe.

Itulah sahaja catatan kali ini. Lama betul nak menunggu saya update blog kan.. ye, saya cemburu dengan kawan² yang rajin meng'update'.. walaupun tak sempat, tapi saya selalu mengikuti cerita kawan² - kalau tak dengan melawat sendiri, pasti melalui Google Reader. Apa pun, saya ingin mengucapkan terima kasih di atas kesudian kawan² untuk membaca.. Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua.

Wassalam.




Related Posts with Thumbnails

Google :

Loading...
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009