24 Jan 2010

♥ Love + Hate = Hlovate

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Buat pertama kalinya untuk tahun 2010 ini, saya menulis entry. Hehe. Januari pun dah nak sampai ke penghujungnya, saya baru berpeluang untuk menulis? Banyak je idea & cerita yang nak ditulis tapiii.. macam² halangan jugalah. Biasalah. Menulis ikut mood memang begini laa jadinya.

Awal tahun sememangnya sibuk. Terutamanya kerja. Sebab perancangan dah dibuat, dateline menanti, ditambah lagi dengan kerja² sampingan. Belum masuk bab rumahtangga, dapur, famili & aktiviti² riadah lain. Huhu. Banyak perkara juga yang terjadi seawal 2010 ni. Masam manis pahit kelat, semuanya ada. Rasa macam nak diceritakan semuanya kat sini, tapi mampu ke? Mampu ke nak menaip & sanggup ke nak membaca? Hehe. Kita pergi one by one yang termampu la ye.

Kebelakangan ini, saya banyak habiskan masa terluang dengan novel. Novel? Uhh bukan saya la kalau minat nak membaca novel romantik atau novel cinta. Yang ini lain. Hlovate. Pernah dengar, kan? Penulis novel misteri yang saya kagumi. Saya suka sangatlah dengan karya Cik Hlovate ni. Menarik. Islamik. Comel. Ringan. Selamba. Popcorn novel. Mula² saya nampak novel ni kat MPH Alamanda, English title, hmm nampak biasa² aja, dan tak terbeli pun. Lepas tu saya try google [biasa la, saya kan pengoogle setia setiap masa], saya cuba baca blogdrive dia. Hmm. Not bad. Tapi ceritanya tak penuh, saya tak puas hati.

Singgah di MPH, saya terus beli 2 buah novel dia - Tunas dan Rooftop Rant.. lepas tu teringin nak baca lagi, saya ke MPH lagi, sambar 5 Tahun 5 Bulan dan Aa+Bb pulak.. owh sangat berkhasiat dan menenangkan minda bila membaca karya dia ni.. ada lagi 2 cerita dia yang belum saya baca, jadinya bila ke Midvalley lagi [macam dah jadi weekly agenda lak gi situ], mesti singgah ke MPH, kebetulan hubby pun hobinya beli buku especially buku untuk rujukan fotografi, jadi saya pun sambarlah Gurindam Jiwa - Schubert's Serenade, Pelangi - Ked's Story.. oh dah lengkap koleksi Hlovate.. saya cuba juga beli novel penulis lain, saja nak uji, manalah tau mungkin saya je yang sceptical kat karya² penulis lain.. jadi saya pun beli juga 2 buah novel lain - Jaja & Din (Noor Suraya) dan Relevenkan Aku Di Hatimu - R.A.D.H.A (Rnyssa).

Betul lah. Lain penulis, lain pendekatannya, lain gaya bahasanya. Saya lebih suka Hlovate! Walaupun kebanyakan novelnya berkisar zaman remaja - zaman belajar, tapi caranya mengolah ayat & flow nya yg smooth dan bersahaja, dah cukup untuk buatkan saya berpuas hati. Betul, dah berapa belas tahun saya tinggalkan dunia bacaan fiksyen, tapi Hlovate membuka hati saya untuk membaca kembali.. Dan baru saya sedar, dalam masa sebulan, saya dah beli 8 buah novel! Huhu tak pernah la pulak saya jadi macam ni.




[ Gambar koleksi novel Hlovate diambil dari sini.. Tak sempat nak shoot sendiri, 3 buah dah di dalam tangan kakak saya.. tapi buku² novel saya, saya balut dengan plastic wrapper ye.. selagi tak balut, saya takkan baca atau pinjamkan kepada sesiapa.. hehe ]



Sekarang ni saya tengah menanti novel terbaru Hlovate yang dijangka akan keluar tak lama lagi kot - Versus. Tulisannya membuatkan saya rasa nak membaca lagi dan lagi. Novel Aa+Bb setebal ± 500 muka tu pun saya habiskan dalam masa sehari. Saya suka bila novel tu ada unsur² yang Islamik. Novel Jaja & Din dan R.A.D.H.A pun berunsur Islamik juga. Sebab bila membaca karya² macam ni, saya tak membaca cerita semata².. banyak yang menyedarkan saya, ingatkan saya kembali pada perkara² yang mungkin saya lupa & alpa. Allahua'alam. Dalam kesemua karya Hlovate, saya paling suka Aa+Bb ~ mungkin sebab ceritanya berkisar kehidupan rumahtangga kot. Novel Rooftop Rant pun best gak. Alaaa semua novel dia best, pada pendapat saya laa. Hehe. Maka saya syorkan anda semua membacanya..

Hlovate juga telah mendorong saya untuk membaca tulisan Harun Yahya. InsyaAllah, lepas ni bila ke MPH lagi, akan saya cari juga. Terima kasih Cik Hlovate, anda seorang doktor [rasanya dah jadi doktor kot skang ni?] yang berbakat. Ramai juga kawan saya yang berada di jurusan kedoktoran, berbakat besar dalam menulis. Antaranya Dr. Sarah [Angah Sarah] dan Dr.-to-be Arina.. hehe dan Dr.-to-be Nuhara.. Agak² kakak & abg ipar saya berbakat jugak kot dalam berkarya? Hmm Allahua'lamm..

Cukuplah tentang novel. Nak cerita yang lain juga. Mengenai tekanan darah saya yang naik disebabkan stress beberapa minggu lalu. Minggu lepas, saya agak bertambah stress jugalah, dengan kerja dan peristiwa di'warning' secara tak profesional oleh seorang pegawai.. -ada diceritakan di sini juga. Malas nak saya ceritakan di sini, tapi yang masih terngiang di telinga saya ialah kata²nya dengan nada yang tak menarik langsung untuk didengar :
"awak tolong tengok staff awak sikit ye, jangan cakap yang macam tu.. bla bla.."

dan yang tak tahan tu amaran dia yang berkali² dia sebut :

"jangan bagi staff awak tulis dalam laporan yang kami tak bagi maklumat.. kami dah cukup banyak kena marah dan kena tegur dengan CEO pasal ni semua.. bla bla bla bla.."



Eh, hello assalamualaikum, salah kami jugak ke bila mereka kena tegur oleh CEO disebabkan kualiti kerja mereka teruk?? Dah la menyerang staff saya - sangat³ tak profesional okey, kebetulan saya ada, boss saya takde pada waktu kejadian, saya pun cuba juga backing staff saya walaupun dengan nada yang tenang. Geram jugakla saya. Oh, staff dia kaki mengadu, ye? Terima kasihlah. Cukup untuk buatkan darah saya mendidih. Tapi, Jumaat lepas, ada pemeriksaan kesihatan di ofis, tekanan darah saya rendah betul. Pulak dah. Mungkin sebab sekarang amalkan minum jus daun belimbing pahit tu kot. Baguslah kalau rendah. Saya taknak naik tekanan darah; saya nak naik gaji..! haha. Kadar kolestrol saya rendah dan glukos saya normal, alhamdulillah tapi BMI saya huhu memanglah, tak normal.. hihi.

Rasanya cukuplah dulu kot. Sememangnya ada banyak lagi yang nak diceritakan. Simpan untuk entry seterusnya, insyaAllah. Lagi pun saya kena offline dulu, saya perlu siapkan kerja ofis - di hujung minggu yang tenang ni. Jumpa lagi nanti. Terima kasih membaca tulisan berjela ini ye.

✿ܓ changes could be good..

✿ܓ words can kill you, slowly..

✿ܓ saya makin sarkastik sekarang? ya Allah.. lembutkan hati ini..

✿ܓ saya ada lukis kartun yang agak.. sarkastik jugalah.. hehe.. untuk pertandingan di ofis saya.. nanti saya tunjukkan ye!






Wassalam.



17 ♥ comments:

Anonymous said...

salam Kak Izz. wah. sy dh gigit2 jari nih, xsbr nk balik msia, pastu nk beli Hlovate! err .. beli Hlovate? huhu. beli novel2 die. wee. 5 tahun 5 bulan dh bc cket. tp xhbis. cite xlgkap. T_T

and .. huhu yg nih mcm segan cket. and .. time kasih sbb ade nm sy kat situ. huhu. segan.

sy suke bc blog Kak Izz, sbb ringan. dan sopan. wee. dan comel. mcm org nye. :D

erm, psl keje .. sy tatau pulak nk komen ape. smoge Kak Izz di beri ketabahan dan kesabaran utk menempuh cabaran dlm keje. amin.

Amal said...

akak.
hehehe. best eh novel tuh? nak try jugak lah usha nanti.



heheh.
darah rendah pun tak elok lah kak.

take care!
=)

-cenonet-

Doriyuckey said...

wuuuuuuuuuu, finaaaaallyy:D

rindu akak woe.

I'm Seri said...

Salam kakak,

hehehehe... kita miliki keserasian untuk novel2 ini. Saya pun suka sangat terutamanya gabungan Gurindam Jiwa tu. Best.

Wa said...

hai kak izzah..
lama nye nak tggu akak update blog, suka nak baca citer akak...

kak buat la tag tu..

SNS said...

hehe.Masih belum mencuba membaca Hlovate ni lagi.

♥ Izzah Marzuki said...

arina:
hihi arina pun comel jugak.
bile nak balik mesia ni? bleh kite gi mph sesame gi beli hlovate. hehehe insyaAllah kalo ade rezeki ye.. anyway terima kasih atas doa ketabahan tuu.. =)


cenonet / .siv. :
best la kot, insyaAllah.. kalo akak yg dah berumur ni pun bleh ckp best, maybe yg mude² pun akan ckp best kot?? ikut taste gak la kot kan. hehe.. a'aa darah rendah pun x elok gak, kan. so kena bagi naik darah la kan. hihi

emon :
rindu emon juge.. akak slalu gi blog emon tau. kadang x sempat nak tinggal jejak. sowii..

♥ Izzah Marzuki said...

IRIS :
Wsalam.. best kan. best best best..
tingin nak jumpe cik hlovate tu..
nak salute kat dia.. hehe

Wa :
Hai wa.. hihi.. dok sbelah dinding pun berbalas² komen ye.. ok insyaAllah nanti akak buat tag tu..tq ;)

chAq :
wana, cuba la baca nanti bila kelapangan. sesuai kot dengan jiwa muda remaja. hehe :D

Mak Su said...

salam ziarah :)

saya suka baca novel, tapi skrg dah ketinggalan dah hobi tu :(

Amanina ST said...

wah, blog akk dh makin comel!! (nmpk sgt lame tak jenguk blog akk =D)

saye pon pernah terpikir gak, hlovate tu Love+Hate ke? huhu..

akk, saye baru hbs exam, plurk saye dh delete tahun lepas sbb banyak sgt main, hahah..kene concentrate study T__T

doakan ktrg budak2 mesir tw akk!

Anonymous said...

versus dh kuar dh...tp kena tgu bookfair kat PWTC..20hb march nt..huhuhu...

xslp cik hlovate skrg wat PhD in nuclear science...^_^

♥ Izzah Marzuki said...

Mak Su:

terima kasih atas ziarah.. hehe.. kekadang layan novel best juga.. ;)

emhoho:
hihi.. x pe, tau student musti bz, kan... iye la kot, rasenye ada mention dlm salah 1 novel dia, hlovate tu combination of hate & love.. ooo dah delete ek, patutle lama dah x nampak.. ok insyaAllah..ma'attaufiq wannajah!!

♥ Izzah Marzuki said...

anonymous:
oh ye ke dah kluar ye.. tq for info..
dan oh lagi, cik hlovate tgh wat phD in nuc sc? wow wow.. so dia bukan doc la ek. doc as in phD la, insyaAllah.. errr btw, sape ye anonymous ni.. misteri.. hehe.. thanx yek. ;)

Anonymous said...

dia mmg medical dr... just now jer dia wat PhD in nuc sc..hehehe...
tp..huhu..xdpt nak g book fair...nape sy perlu exam time tu..uwaaaa...

♥ Izzah Marzuki said...

anonymous :
oh ye ke gitu.. bagusnye dia. multi-talented. er tapi siape ye cik anonymous ni? misteri sungguh. buh la name ye. hehehe oooo exam is coming ye. all da best ok cik anon! ;)

Anonymous said...

time kasih kak izzah..

--yenyen--

Anonymous said...

assalamualaikum..
akak.. pendapat dan cara kita sama sahaja.. cuma yg beza saya beli buku-buku hlovate ni melalui pos.. disebabkan saya duduk di luar bandar.. jadi keluaran untuk karya hlovate agak tidak mendapat sambutan disini,,, tapi saya sangat suka dengan cara dia menyampaikan msej2 itu...

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009