15 Feb 2010

♥ Awas.. Cili Memang Pedas..

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Entri ni berbau sedikit emosi. Saya sarankan pada sesiapa yang takut tidak dapat menerima cerita saya kali ini, supaya jauhkan entri ini. Saya tak syorkan pada mereka yang mungkin akan terasa hati, terkecil hati, terperasan ia ditujukan pada diri, termakan hati berulam jantung, terlebih sensitiviti untuk terus membaca tulisan saya kali ini. Sekurang²nya saya sudah ingatkan awal² lagi. Saya berhak menulis cerita sebegini, kerana ini adalah kisah benar, yang berlaku dan ini adalah ruangan tulisan saya. Saya ingatkan awal,² harap maaf, sila beredar sekiranya terasa tulisan saya nanti akan menyentuh perasaan, jiwa, raga, emosi segala. Cerita yang akan saya tulis di sini adalah kronologi. Kronologi, bermakna ia terus berlarutan. Sehingga sampai satu tahap, saya bosan. Saya cuba untuk menulis, bukan pada waktu saya sedang bengang atau marah. Awas ye, entri ini memang panjang. Saya boldkan pada perkataan 'lebih kurang', kerana saya tidak merekod segala perbualan dengan voice recorder.



Si X1 : Pihak Yang Disyakki Menganggu 1
Si X2 : Pihak Yang Disyakki Menganggu 2
Si X3 : Pihak Yang Disyakki Menganggu 3
Si X4 : Pihak Yang Disyakki Menganggu 4

Si Y1 : Pihak Yang Diganggu, Dibenci dan Dituduh 1
Si Y2 : Pihak Yang Diganggu, Dibenci dan Dituduh 2
Si Y3 : Pihak Yang Diganggu, Dibenci dan Dituduh 3
Si Y4 : Pihak Yang Diganggu, Dibenci dan Dituduh 4
Si Y5 : Pihak Yang Diganggu, Dibenci dan Dituduh 5



Situasi 1

Di suatu hari yang aman, Si Y1 atas nama kerja berjumpa dengan Encik Tanpa Nama. Lalu pelbagai soalan diajukan. Kebetulan Encik Tanpa Nama berseorangan. Encik Tanpa Nama mungkin mati kutu nak menjawab soalan. Si Y1 dikenali dengan soalannya yang bertubi². Penyiasatlah kata kan. Selepas hari kejadian, tindakan Si Y1 dipersoalkan. Kenapa Si Y1 menyoal Encik Tanpa Nama tanpa pengetahuan Si X1. Siapa Si X1? Allahua'alam. Beberapa hari berlalu, Si Y1 membuat panggilan pada Si X1. Lebih kurang begini bicaranya :

Si Y1 :
Hello assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan X1? Saya Y1 dari sekian sekian. Saya perlukan dokumen tu untuk laksanakan kerja. Boleh saya dapatkan tak dokumen tu?

Si X1 :
Hello waalaikumussalam. Saya X1 bercakap. Ooo. Saya tak tau kat mana saya campak dokumen tu. Ok.
Dia menjawab dengan nada yang sangat tak sedap didengar okey.. Huhu, tak kemana la kita kalau sombong sangat di dunia ni..



Situasi 2

Di suatu petang yang damai, sekumpulan manusia pergi ke satu daerah untuk menyiasat. Dikhabarkan daerah tersebut turut tak terkecuali berlakunya huru-hara. Dialognya lebih kurang begini ye saudara-saudari sekian :

Si Y2 :
Assalamualaikum. Kami datang ni nak menyiasat. Boleh kami menyiasat ke kawasan kejadian tersebut?

Si X2 :
Waalaikumussalam. Alamak tapi X1 takde.

Si Y2 :
Aik. Tapi X2 ni kan pengganti. Boleh izinkan kami kan.

Si X2 :
Ala tak berani la. Kena tanya X1 jugak.

Si Y1, Y2, Y3, Y4 dan Y5 :
Aik. Kastanya sama. Apa bezanya? Rasanya X1 bukan lagi tinggi pun..

X2 lantas pergi bertanya pada X3. Penjaga kawasan kejadian.

Si X2 :
X3, ada orang datang nak menyiasat.

X3 :
Tak boleh. X1 pesan kalau sesiapa datang nak menyiasat bila dia takde, jangan bagi masuk daerah ni. (dengan riak muka yang tak berapa indah dipandang..)

Si Y1, Y2, Y3, Y4 & Y5 :
Eh eh. Macam tu pulak. Watikah pemberitahuan pun dah diberi terlebih dahulu. Telefonlah X1 kot. Sampaikan kat dia, kami datang nak menyiasat kawasan kejadian.


Muka X2 dah satu macam. Biasalah. Ye, kebanyakan masa pun memang mukanya satu macam sahaja. Sambil telefon, mukanya pun tetap satu macam. Ada beza, kan, kalau kita bercakap di telefon sambil tersenyum, walaupun tak mungkin orang yang dipanggil tu boleh nampak. Ok. Biarkan dia.


X2 :
Okey. X1 izinkan masuk ke kawasan kejadian. Tapi kawasan kejadian berkunci. Kunci ada pada X3. X3, tolong bukakan kunci kawasan kejadian..!



Rupanya X3 sedang bergayutan di talian. Entah dengan siapa. X2 bercekak pinggang dengan muka satu macam di birai pintu sambil menanti X3. Manakala Y1, Y2, Y3, Y4 dan Y5 masih menanti. Terpinga² menanti. Tak sangka prosedurnya sebegini. Kenapa di daerah lain tak sesukar di daerah ini? Oh, kedatangan tak disambut. Atau tak disukai pun. Lama jugalah X3 bergayutan. Nampak macam disengajakan. Ok ok. Sabar ye Y1, Y2, Y3, Y4 dan Y5. Akhirnya kunci kawasan kejadian dibuka. Soalan ditanya bertubi². Maklumlah, masing² ada isu masing² yang perlu ditumpukan.


X2 nampak rimas. Y2 tetap lemparkan senyuman padanya. Sambil bercakap dengan sopan. X3 lagi nampak rimas. Dengan mukanya yang tak sedap dikhabarkan dengan kata² di sini.


Y3 :
Kat mana ye benda tu? Sambil bertanya pada X2.


X2 :
Tanpa suara, menjuihkan mulutnya ke satu arah, sambil tangannya menyilang di dada, badannya condong di birai pintu.


Y3 :
Oh, terima kasih.
Sambut Y3 sambil tersenyum. Y2 nampak apa yang berlaku. Tapi masih tersenyum.




Y4 :
Kenapa jadi macam ni? Kenapa tak buat macam tu?
X3 :
Saya banyak kerja lain kena buat.
Y4 :
Kerja lain bukan alasan. Yang ini pun memang kerja awak juga.



Sebelum melangkah pergi, Y2 berkejar ke tempat X2. Bukannya apa, walaupun agak terkilan dengan situasi di daerah tu, tetap perlu berterima kasih..


Sesampai Y1, Y2, Y3, Y4 dan Y5 di daerah sendiri, Y4 mendapat panggilan dari X2. Lebih kurang begini bunyi perbualannya :

X2 :
Dah habis menyiasat?
Y4 :
Dah, daerah korang yang terakhir.
X2 :
Kenapa keluarga Y semuanya kurang ajar??
Y4 :
Aik?!!!



Tidak berapa lama kemudian, Y2 pula mendapat panggilan dari X1. Bunyinya lebih kurang begini pula :

X1 :
Hello, Y2. Kenapa adik² Y2 kurang ajar sangat?
Y2 :
Hello. Aik. Kenapa lak? Siapa yang kurang ajar tu?
X1 :
Y5, Y4 dan Y1.
Y2 :
Agaknya di daerah X1 pun ada yang kurang ajar kot.
X1 :
Siapa?
Y2 :
Penjaga kawasan kejadian.

And the rest is history.





Situasi 3

Di suatu petang yang damai, Y2 sedang melakukan agenda rutin. Y2 didatangi oleh X3 dan X4. X3 dengan muka yang mempunyai tahap keasidan yang agak tinggi. X4 yang dikenali sebelum ini dengan kaya dengan senyuman, telah bertukar tahap ph nya. Berasid. Matanya merah menyala. Wow. Y2 agak terkejut. Tapi seperti biasa, Y2 tetap tenang dan tersenyum. Rupanya X3 dan X4 menghantar sesuatu. Lantas Y2 mengucapkan terima kasih, sambil tersenyum, dengan penuh sopan. Tapi X3 dan X4 terus berlalu. Dengan penuh tahap keasidan. Y2 terdiam. Dunia, oh dunia.





Situasi 4

Di suatu pagi yang indah, Y2 membuat panggilan kepada X4. Lebih kurang begini bunyinya :

Y2 :
Hello assalamualaikum. X4 ye? Ni Y2 ni. Nak tanya sikitlah, ada tak benda sekian sekian?
X4 :
Takde. Kat tempat lain. Memang takde.
Y2 :
So macam mana nak rujuk sekian sekian ye?
X4 :
Tak bolehlah. Memang ada kat tempat lain. Takdelah.
Macam biasa. Dengan nada yang tak mesra alam langsung.




Situasi 5

Hari yang sama, di suatu petang yang damai. Y4 membuat panggilan pula kepada X4. Y4 bercakap dengan nada yang lebih serius. Lebih kurang begini bunyinya :

Y4 :
Hello assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan X4? Saya daripada daerah sekian. Saya nak tanya tentang benda sekian. Kenapa takde? Macam mana nak rujuk? Kami perlukan benda tu untuk teruskan kerja kami.
X4 :
Benda tu memang takde. Ada di daerah lain. Bla bla bla..
Y4 :
Salinan pun takde? Kalau gitu macam mana nak buktikan kesahihan benda tu kalau buktinya takde?


X4 mungkin dah bengang kot. Atau menggelupur. Heh. Selepas beberapa soalan dari Y4, panggilan pun ditamatkan.





Situasi 6

3 minit kemudian, telefon Y3 berbunyi. Y3 tiada, berkursus. Y2 kebetulan berada di situ, tolong menjawab. Perbualannya lebih kurang begini :

X5 :
Hello, siapa bercakap tu? Y3 ada tak?
Y2 :
Hello, Y2 bercakap. Y3 takde. Berkursus. Siapa tu?
X5 :
Ni X5 ni. Ni korang menyiasat benda ni semua ni, kan.. tolong jaga adik² Y awak tu. Tak fair la pada kami kalau korang cakap kami tak bagi benda tu. Jangan cakap kami tak bagi semua benda yang korang nak.
Y2 :
Iye, X5. Kami takkan keluarkan hasil siasatan selagi kami tak terima benda tu.

Y2 terdengar suara X4 berselang-seli dengan suara X5. Mencucuk kah?

X5 :
Kenapa orang saya bagitau saya, Y3 cakap akan mengadu pada pihak tertinggi yang kami tak bagi kerjasama. Jangan tulis dalam hasil siasatan korang, yang kami taknak bagi kerjasama. Kami dah cukup banyak kena tegur dan kena marah dengan pihak tertinggi pasal ni semua.
Y2 :
Okey X5. Sebenarnya kami perlukan benda tu, untuk rujukan. Kalau takde benda tu, nak rujuk kat mana sebagai bukti. Kami takkan tulis dalam hasil siasatan macam tu, selagi belum dapat benda tu.


Dalam masa yang sama, Y2 cuba recall perbualan di antara Y4 dan X4 sebentar tadi. Takde pun yang berbunyi macam tu. Pelik. Ada ke ayat macam tu disebut tadi?

X5 :
Benda tu ada kat tempat lain. Kat daerah lain. So memang takdelah benda tu. Macam mana nak bagi? Jangan tulis dalam hasil siasatan korang, yang kami taknak bagi kerjasama. Kami dah cukup banyak kena tegur dan kena marah dengan pihak tertinggi pasal ni semua. Jangan tulis dalam hasil siasatan korang, yang kami taknak bagi kerjasama. Kami dah cukup banyak kena tegur dan kena marah dengan pihak tertinggi pasal ni semua.
Y2 :
Iye, takkan ditulis selagi belum selesai.
X5 :
Tapi jangan tulis dalam hasil siasatan korang, yang kami taknak bagi kerjasama. Jangan tulis dalam hasil siasatan korang, yang kami taknak bagi kerjasama. Korang patutnya bagi kerjasamalah sikit.
Y2 :
Ok. Tapi harap pihak X5 dan orang di daerah sana pun bagi kerjasama pada kita.

Panggilan pun ditamatkan. Y2 terkejut. Pelik. Dah diexaggerated dah ni. Sudahlah main petik nama Y3, padahal bukan Y3 pun yang buat panggilan, tapi Y4. Main terjah Y3 pulak tu. Apa ni? Y2 makin rasa sedih dan bengang.






Situasi 7

Suatu pagi yang indah, ceritanya agak panjang. Dipendekkan, pihak Y harus sekali lagi berurusan dengan pihak X. Tapi macam biasa, mengecewakan. Pihak Y hampir di'sabotaj'. Negeri besar yang diduduki X dan Y hampir dimalukan. Mujur pihak Y segera bertindak. Terima kasih atas sikap sambil lewa pihak X..






Situasi 8

X2 membuat aduan kepada pihak tertinggi, gara² pihak-atasan-tertinggi-yang-paling-tinggi membuat terjahan ke kawasan jajahannya. Maka pihak Y dipanggil. Terima kasih sekali lagi, pihak X.






Situasi 9

Pihak dari X bengang lagi. Gara² hasil siasatan pihak Y yang disediakan oleh Y2. Pihak X mengatakan anak buah dari Y yang tak bijak membuat kerja. Mengata Y2 kah? Terima kasih lagi.






Situasi 10

Di suatu pagi yang dingin. Perbualannya lebih kurang begini:

Y4 :
Program tu esok, kan?
X2 :
Hari ni lah. Korang nak masuk ke? Buat ape? Menyibuk je. Dah la korang tu kutuk² orang nombor satu..!
Y4 :
Eh kami pun tak ingin lah.

Pihak Y tahu, pasti kehadiran pihak Y bakal tak disenangi. Sudahnya, pihak Y batalkan niat nak turut serta program pihak X. Terima kasih, X2.






Situasi 11

X1 mengatakan Y2 kurang ajar. Gara² hasil seni Y2 yang sarkastik. Sebenarnya itulah yang dinamakan SATIRA. Entah mengapa ada yang terasa. Okey. Siapa makan cili, dia yang terasa pedas. As simple as that. Its a satire okey?

Satire: the use of irony, sarcasm, ridicule, or the like, in exposing, denouncing, or deriding vice, folly, etc. (source)


Pasti Y2 tidak menujukan secara spesifik kepada sesiapa pun. Betul, kan? Atas sebab itu, Y2 dituduh kurang ajar. Kesian Y2. Sekali lagi, terima kasihlah X2.



[cantikkan susunan cili ni.. perfectly ikut colour tone.. subhanallah.. suka suka]





Situasi 12

Y2 sedar, namanya dah dibuang daripada senarai kawan salah seorang daripada pihak X, di salah satu network terkenal di internet. Bermakna, dah menjadi isu yang personal. Tiada lagi profesional.. (selama ini pun banyak yang tak profesional pun..) Tak mengapa lah. Terima kasih, pihak X.

















Saya berharap, tiada lagi sambungan bagi situasi seterusnya. Tolonglah. Bosan. Teramat bosan. Memang ini cabaran. Lumrah, yang buruk disukai; yang baik dibenci. Apa pun, di daerah² lain, pihak Y selalunya disenangi. Di beri kerjasama. Pihak Y, walaubagaimana pun, terkilan dengan sikap pihak X, yang selalunya tak mesra alam, kurang profesional, selalunya seolah tak sudi membantu, suka mengelak, selalunya susah nak berterus-terang. Apa pun yang berlaku, hidup mesti diteruskan. Kerja mesti dilaksanakan.



You do your work, I do my work!



Terima kasih, pihak X. Kerana menguji kesabaran pihak Y. Layan je lah ye. Moga Allah kurniakan lebih ketabahan buat pihak Y. Amin.





✿ܓ Jangan pula ada yang mengamuk bila baca tulisan saya ni ye. Saya dah warn awal² lagi kat atas.

✿ܓ Fahamilah tugas orang lain. Semua pun ada masalah masing².. tak rugi kalau gunakan budi bicara & berbudi bahasa.. kan

✿ܓ Saya menulis dalam keadaan yang penuh cool. Mungkin sebab tu ayat² nya tak berapa nak harsh.. hehe.

✿ܓ Saya minta maaf juga la siap², kalau ada yang rasa macam nak terasa dengan tulisan saya ini.. tak payah la nak terasa ke apa.. inilah di namakan kehidupan.. kan. What you give, you get back..

✿ܓ Tulisan saya ini tak boleh dijadikan prima facie ok.

✿ܓ Terima kasih buat yang sudi membaca. Tapi ada ke yang nak baca ye? Hmm tak pe lah, memang saya nak dokumentasi kan pun kronologi ni.. hihi buat rujukan di kemudian hari.

✿ܓYes, if life was easy, where would all the adventures be..??











Wassalam.


5 ♥ comments:

IRIS said...

Salam kak Izz...

Wahduhhh panjangnya cerita ini.


Ehemmmm....memang pedas.

Nuraiesya Wanyssa said...

Erm.. kita bukan nak cari pasal.. kita cuma nak tolong... kalau sama2 bekerjasama takkan jadi macam nih.. betul tak??

Wa said...

wah!! lama kak izz simpan erk nak publish kat sini...panjang bebenor banyak situasi plak tu...

sape makan cili rasa la pedas kan!!!

♥ Izzah Marzuki said...

IRIS :
Wsalam iris..
hehe.. cerita pendek yang dikumpul, akan jadi panjang.. heeeee - taknak kumpul sebenarnya, tapi tetiba terkumpul.. huhu

Niesya :
Mereka mungkin tak perlukan pertolongan kita pun. Kita yang baik sangat nak tolong.. maybe better we just leave them alone.. hehe

Wa :
Hehe.. takde la simpan pun. Terus taip berjela la pulak.. situasi tu yang kak izz ingat je.. yang tak ingat rasanya ada lagi.. takpelah.. *teringat kes Wa ngan mesin fotostet tu..ieeee gerammm kan..*

Yoy said...

Huihhhh...panjangnya.

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009