21 Jan 2009

♥ Jangan Boikot KFC...??!!

Again. Still on the issue of boycotting. Actually i've think of pen off-ing this issue, but just received a forwarded email, which made me think: laaaaa.. kesiannya! masih ade lagi yang tak tau pasal KFC even working with KFC..??!!! so sad so so sad.. So better for me to quote everything written in the mail here.. read read. And opine yourself.


Salam semua...
Tujuan email ni adalah untuk memberi penjelasan mengenai boikot KFC. banyak orang dah tanya pada saya mengenai KFC.dan ada juga yang sms kata "baik ko berenti keja ngan KFC.ko dok bunuh orang palestin"... .dah banyak sms yang saya dapat...daripada kawan2 sekolah, universiti dan segenap lapisan masyarakat.
Untuk pengetuahuan semua, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik Kulim (M) Bhd. Kulim ini pula adalah anak syarikat Johor Corporation. siapa yang tidak tahu sila cari mengenai johor corporation. oleh itu, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik malaysia. tiada sebarang keuntungan yang diberikan kepada USmahupun Israel. KFC hanya menggunakan nama. KFC malaysiahanya membayar yuran penggunaan nama sahaja.
Akan tetapi, setelah KFC menjadi anak syarikat Johor Corporation, pengerusinya sedang berusaha untuk membeli KFC di US. ini adalah usaha yang sangat murni. Tan Sri Ali Hashim adalah pengerusinya yang memang mempunyai idea bisnes yang bernas. selain itu juga, dibawah KFC Holdings (M) Bhd terdapat anak syarikat iaitu :
  • Pizza Hut
  • Kedai Ayamas
  • RasaMas Restaurant
  • Ayamas Food Corporation Sdn Bhd
  • Region Food Industries (Sos life)
  • bakery ( untuk garlic bread & roti2 di KFC)
Tenaga kerja untuk semua syarikat ini adalah majoriti melayu islam.oleh itu, bayangkan lah jika masyarakat memboikot KFC apa akan terjadi kepada orang islam malaysia?oleh itu fikir2 kan lah apa yang saya katakan ini. diharap dapat memberi penjelasan kepada sahabat2 dan sesiapa sahaja.sama- sama kita membangunkan ekonomi orang islam.inilah dinamakan Jihad Bisnes.

Sekian.

Muhamad Ammar Abdullah
Halal Audit Executive
KFC Holdings (M) Bhd
03-20263388 ext 282
012-5678443

Oh hello. Jihad bisnes?? JIHAD? Memang tergelak juga bila baca. And yes, only the fee for using the name KFC. How much the fee costs KFC Malaysia?? Seploh ringgit? Doploh ringgit?? Where it goes to? Why not u pay for their secret recipe too. Then convert the name KFC to KLFC. Heh. Oh, not to forget the name Kentucky Fried Chicken, the word Kentucky itself pun dah cukup menunjukkan it is from 'sana'..Ye, memang ramai yg ckp, kesian la kat pekerja KFC. Hilang punca rezeki etc. Tapi, as what written ini Nini's post: Sayyid Muhammad Husayn Fadhlullah mengeluarkan fatwa seperti di atas ni ; we should boycott American goods whenever possible. See. Whenever possible. Susah sangat ye nak tolerate. Then, just happened to me tadi, a conversation between me & my colleagues. Lebih kurang mcm ni la bunyinye..

Mrs. A to Mrs. B : Jom gi lunch at McD..!
Me *menyampuk* : Boikot laaa..
Mrs. A : Eh kak, kalau nak boikot, tak payah pegi memane la.. duk umah jer kak!!
Me *pissed off* : Okey!!

Okeyla. Perkara-perkara yang boleh dan ada kuasa untuk kita elakkan sepenuhnya, apalah salahnya kita buat, betul tak?? Memang la kalau nak boikot sepenuhnya, kita tak ke mana.. Siapa yang suruh boikot sepenuhnya? Diri kita sendiri yang berupaya kawal tindakan kita. Kata-kata Mrs. A tu memang menjengkelkan & ikut emosi rasanya. Sepatutnya orang macam tu la yang tak perlu kemana-mana, duduk diam di rumah, sebabnya orang yang macam tu lah yang tak open.. tak buka minda, mata & matahati ke atas penderitaan & penyeksaan org lain.. Takpelah. Kalau taknak boikot, let me do it by myself. Ye betul, memang sblum ni saya pun consume produk-produk tu.. Tapi sampai bila?? Now is the TIME. Time to tell them we are not powerless. Time for them to STOP the atrocities!!



6 ♥ comments:

Anonymous said...

akak ni bunyinyer mcm org emosional aje..peace,akak!!=)

♥ Izzah Marzuki said...

hehe.. bukan emo, tapi sket geram laa.. takpelah.. sabar je la kannn.. =)

snm | snm said...

saya setuju kak izzah :)
it's the right time now, for us to choose the right goods :)

fazemy said...

salam. sangat setuju. wajib boikot!

♥ Izzah Marzuki said...

snm: ye betul tu achik.. thanx.. =)

♥ Izzah Marzuki said...

fazemy: tq fazemy.. kita cuba yg termampu..insyaAllah.. ;)

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009