19 Apr 2010

♥ Rahsia..

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Rahsia? Sebenarnya saya terbaca 1 artikel yang baik mengenai rahsia di sebalik waktu² solat dan warna alam.. oleh kerana warna² alam ini sangat berkait rapat dengan fotografi, suka untuk saya kongsikan kepada semua yang singgah di blog ini.. Artikel ini saya copy paste dengan izin daripada blog Fazemy.. [credits to Emy].

♥♥♥

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.


Waktu Subuh


Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu ruku' dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuh sebenarnya sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.



Waktu Zuhur



Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zuhur. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?



Waktu Asar



Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.


Waktu Maghrib


Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.



Waktu Isyak



Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.


Waktu Qiyamullail

[gambar ni diambil pada jam 3.30 pagi.. ]

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil waktu untuk Qiamullail. Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya..

~Ustaz Zahazan [Jaringan Usahawan Muslim]





☼ waktu senja dan waktu subuh yang berwarna biru-indigo juga dikenali sebagai "golden hours" terutama bagi para photographer, kerana waktu ini merupakan waktu yang sesuai untuk menjadikan sesuatu gambar yang diambil lebih dramatik dan objek di dalam gambar lebih menonjol.. [sebab itulah warna background untuk gambar ic kita pun biru, kan..]

☼ saya baru selesai menjadi 2nd OP - official photographer [yang gayanya macam main OP je.. hihi].. insyaAllah saya akan kongsikan perjalanan saya di sesi mengambil gambar kenduri kahwin hujung minggu lepas.. tungguuuuu..

☼ saspen juga nak lihat hasil kerja, tapi dalam masa yang sama tak sabar nak siapkan custom album..




7 ♥ comments:

Izzahsakinah said...

Salam Kak Izz.
suka artikel ni. sukaa! dulu pernah simpan artikel macam yang ni, tapi tak jumpa dah kat mana letak. teruja pulak Kak Izz post kat sini. kenyit mata sikit ;)

p/s sungguh lama tak bertanya khabar ngan Kak Izz =D

Rossarina™ said...

Kak Izz cantek ~

Sy pn suke! :D Nganga je mulut ms bace. Nasib baik xmasuk lalat hahaha ..

ps : Kalau sy mintak tolong Kak Izz amik gmbr sy ms sy kawen nnti, agak2 bole x? Ehehe. Tp lame lagi la huhu. :P

♥ Izzah Marzuki said...

Izzahsakinah :
Wsalam.. bagus la kalo suke.. kak izz pun suke sebab tu la gi kopipes je.. hehe.. ye la kan dah lama kita tak jumpa.. harap smuanya baik² ye..insyaAllah.. timakasih singgah..


Rossarina™ :
Hehe ngangaaa ye.. membaca sambil menganga.. comel je.. :D Ooo nak kak izz amekkan ke? insyaAllah.. kalo ade rezeki.. err ye ke lama lagi.. hehehe..

iryani said...

kak izz!best2 artikel ni..sy pomot kt kawan dh..boleh ek..huhu..bile bace artikel ni..baru kite sedar betapa lengkapnya agama Islam kn..setiap suruhan Allah tu ada hikmah yang besar di sebaliknya..hm..tks 4 d post ye..=]

nurunnuha said...

suka, suka!
terima kasih untuk perkongsian ni! =)

ps : terasa macam nak jumpa je semua geng plurkers.. rindu2.. huhu~

Anonymous said...

I apologise that, I can help nothing. But it is assured, that you will find the correct decision. Do not despair.

An Aspiring Writer said...

salam izzah,

i just received the same email, and thought of putting up some pictures regarding the waktus. found yours on google and must ask your permission to use it for zuhur.

hope you are ok with it!

love,
AW

my blog is theupcomingwriter.blogspot.com

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails

Google :

Loading...
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009