27 Apr 2010

♥ Hairan Bin Ajaib..


Assalamualaikum..



Hairan. Tersangatlah hairan. Kalau kita ambil sesuatu peperiksaan, contohnya SPM la, dan tak lama kemudian kita pun dapat keputusan. Tapi keputusan tu teruk dan kita yakin kita sepatutnya mampu dapat keputusan yang lebih baik lagi. Kita sangat yakin pasti ada sesuatu yang tak kena dengan kertas jawapan kita. Maka kita berhak untuk memohon supaya kertas jawapan kita diperiksa semula, kan?? Sebab kita tak berpuas hati dengan markah yang rendah, bukan?

Tapi logik tak mengikut rasional akal fikiran, keputusan yang diperolehi tu bagus, markahnya tinggi, tapi kita pohon untuk disemak semula sebab tak percaya dengan markah tinggi tersebut? Ada dibuat orang ke? Patutkah kita buat macam tu? Kita disuruh oleh orang lain supaya membuat semakan semula kertas jawapan semata² kerana kita mendapat markah yang tertinggi. Huh. Sebenarnya dalam erti kata yang lain, cemburu. Cemburu kah? Kesiannya. Sedihnya. Hanya kerana dia tak dapat markah yang tinggi, tapi orang lain dapat markah yang lebih tinggi daripada dia, dia arahkan semakan semula dibuat, sekali lagi. Tak puas hati. Terang-terangan hasad tu terserlah? Na'uzubillah min zalik. Kalau terdesak sangat, ambillah. Ambil lah semua. Cukup²lah berada dalam keadaan cemburu, hasad, dengki & seumpamanya itu. Tak sanggup saya biarkan anda sebegitu.







☼ Tak sangka ada juga manusia sebegitu. Tak pernah puas hati dengan orang lain, sanggup buat yang pelik².. hmmm..

☼ Dapat markah tertinggi pun kena revise semula. Haishh.

☼ Pelik bin Ajaib..

☼ Boleh tak kalau nak cakap "suit yourself!!" kat orang yang dapat markah kurang & tak puas hati sangat tu? Hahaha.. [mesti hubby ku tak bagi nye.. tak baik kan.. hehe]







3 ♥ comments:

Wa said...

kak izzah, saya tahu kes apa ni...huh!! 'diaorg' ni mmg, kalau boleh 'diaorg' je yang nak menang..tak puas hati la tuh kan...sbnrnya ketua dia tu agaknya yang tak puas hati kot sbbnya , korang dapat markah tinnggi dari 'diaorg'...tp kalau dh mmg lyak dapt tinggi apa lagi yang nak dipertikaikan...terima je la kenyataan...ishh macam tak caya je tadi bila dapat tau...

♥ Izzah Marzuki said...

Wa : takpela wa.. nak buat camna.. tapi kalau semakan kedua tu memberi apa² kesan yg x munasabah, maybe nak trus jumpa datuk la.. haha.. ye la, time kita dulu dpt rendah, diorg ade kesah? bukan dpt rendah secara adil lak tu, siap tak dtg check pun, tapi bleh pulak sukahati bagi markah rendah² kan.. ada kita complain suruh check lagi skali? huhu.. bile diorang rendah, kecoh pulak suruh check balik.. kita kalau dah jatuh, kita bangun balik, usaha sedaya-upaya, bila dah bangun, ada pulak yg nak jatuhkan.. hmmmm..

Wa said...

itu la namanya manusia yang tak boleh tgk org lain senang...PHD!!

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails

Google :

Loading...
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009