15 Aug 2009

♥ Cuti² di Krabi I

Dear blog,

Assalamualaikum..

Setelah entah berapa ratus atau ribu kali saya berfikir, saya memutuskan untuk pergi. Cuti pun dah diambil 1 bulan yg lepas. Segala²nya dah dirancang 2 bulan awal, selepas kami pulang dari Gemia. Benar, sokongan dari kawan² turut menguatkan semangat saya untuk teruskan perjalanan ini. Walaupun di kalangan ahli keluarga ada yang tidak bersetuju, apa pun semua keputusan adalah di tangan hubby juga. Kami nekad untuk pergi juga, kerana segala kos [penginapan & perjalanan] telah dibayar & dengan tawakkal serta doa kami ke sana. Sebelum pergi, awal² lagi saya ingatkan diri, saya ke sana bukan untuk membeli-belah, dan seboleh²nya elakkan tempat yang sesak dgn orang ramai. Faktor² semasa membuatkan saya merasa tidak terlalu gembira untuk ke sana. Risau semestinya. Ancaman H1N1 dan juga berita kapal terbang dari Krabi yang kemalangan terlanggar menara kawalan semasa mendarat di Koh Samui Airport, yang menyebabkan juruterbangnya terkorban membuatkan saya agak risau. Apapun, alhamdulillah kami selamat sampai & selamat pulang & kini kami dalam keadaan berjaga² sebelum dapat pastikan yang kami benar² sihat.. insyaAllah..

9 Ogos 2009




Setelah subuh, kami bersiap² dan berkemas untuk bertolak. Selesai bersarapan, jam 10 pagi, baba & mama menghantar kami ke LCCT. Baba berpesan untuk sentiasa membaca ayatul Kursi sepanjang di sana. Penerbangan kami ke Krabi adalah pada pukul 12.50 tengah hari, jadi kami menunggu di Departure Hall lebih kurang 1 jam dan tepat jam 12.30 tgh hari kami dibenarkan on board. Alhamdulillah penerbangan berjalan dengan lancar dan tidak begitu ramai penumpang ke Krabi. Perjalanan mengambil masa 1 jam, kami tiba di Krabi Airport pada pukul 2.00 petang waktu Krabi [3.00 petang waktu Malaysia]. Dari airport kami ke Sheraton Krabi Beach Resort dengan menaiki teksi. Jauh juga jarak hotel dengan pekan Krabi, lebih kurang 30 km jarak perjalanan.

Sepanjang perjalanan, saya dapati tiada beza pun di antara kehidupan di Krabi dan kehidupan di Malaysia. Krabi boleh dikategorikan sebagai pekan, di mana kebanyakan tempat adalah kawasan kampung, hutan² dan ladang² getah. Kebanyakan kawasannya adalah berbukit. Tidak banyak bezanya dengan kita. Saya teringatkan pekan Kulim. Hampir sama. Rumah² kampung, pokok² bunga di laman cukup menjelaskan yang kita adalah serumpun. Saya sebenarnya tidak pernah mengetahui tentang pekan Krabi ini, tetapi melalui carian di internet, saya rasa yakin untuk ke sana. Menurut legenda, perkataan Krabi bermaksud 'pedang', dan difahamkan pedang turun-temurun tersebut masih disimpan di dalam salah sebuah gua yang dijaga dan dikawal oleh pihak pemerintah.

Legenda kedua pula mengatakan Krabi adalah berasal daripada nama pokok buah tempatan iaitu "Lumphi". Bagaimana pun peniaga² Melayu dan Cina yang datang berniaga telah tersilap menyebutnya [mispronunciation] menjadi "Ka-lu-bi" atau "Kho-lo-bi" yang akhirnya menjadi "Krabi". Terletak lebih kurang 814 km daripada Bandaraya Bangkok, Krabi sebenarnya adalah salah satu tempat tarikan pelancong yang terkenal di Selatan Thailand. Di sempadan sebelah barat Krabi adalah Laut Andaman, di sebelah sempadan utara adalah Daerah Surat Thani & Phang-nga, sempadan selatan adalah Daerah Trang & Laut Andaman manakala di sebelah utara adalah daerah Nakhon Si Thammarat & Trang. Separuh daripada penduduknya adalah Muslim, maka untuk mencari makanan yang halal di sini adalah agak mudah.


[gambar Krabi dari satelit]

Rata² penduduk di sini bekerja sebagai petani, dan kebanyakannya memiliki perniagaan khusus untuk pelancongan dan saya yakin, pekan ini hidup dengan adanya pelancongan. Kebergantungan kepada industri pelancongan yang tinggi membuatkan mereka begitu hormat dan amat mengalu²kan pelancong dari luar [their hospitality is awesome!].. Cuma masalah yang agak ketara di sana ialah halangan bahasa. Oleh kerana Thailand mempunyai huruf tersendiri untuk menulis [Thai font], ini menyukarkan kami kerana kebanyakan papan tanda ditulis di dalam bahasa rasmi Thai. Kebanyakan penduduk juga tidak boleh berbahasa Inggeris menyukarkan lagi komunikasi kami. Ada juga beberapa orang yang boleh bercakap di dalam Bahasa Malaysia, walaupun tidak lancar dan lemah. Apa pun, saya rasa saya mula menyukai Krabi kerana suasananya tidak jauh beza dengan Malaysia.

Lebih kurang pukul 3 petang kami tiba di hotel, kami disambut dengan mesra & ada di antara mereka yang teruja melihat kami adalah Muslim [sebenarnya apabila melihat saya yang bertudung]. Ucapan salam didahulukan dan mereka berbangga untuk menyatakan mereka juga Muslim. Kami disambut dengan air serai ais yang rasanya sedap juga & menyegarkan. Untuk ke bilik, kami perlu menaiki buggy dan kami dihantar oleh seorang pekerja di Concierge Service yang comel & mesra, bernama Ms. Tiyarap. Bilik kami mengadap ke laut, tetapi oleh kerana taman yang agak besar merentangi di antara bilik dan pantai, pemandangan adalah terhalang oleh pokok² pain dan kelapa yang ditanam di tepi² taman sepanjang pantai. Alhamdulillah bilik kami luas & selesa, dan yang saya suka ialah perkhidmatan housekeeping nya adalah 2 kali sehari. Bilik kami sentiasa dipastikan bersih & kemas, air mineral & ais sentiasa tersedia secukupnya. Kami berehat & menantikan Asar pada petang itu.

[jalan².... dan... sampai!]


[view dari balcony]


[bilik yg santai..]

Selesai Asar, kami bersiap untuk bersiar² di sekitar kawasan hotel yg luasnya 16 hektar tanah lanskap.. luas betul. Sepanjang 1.8 km hotel ini berada di pesisir Pantai Klong Muong. Terdapat 2 beach-front pools dan beberapa hammocks. Facilities di sini memang serba lengkap & kemudahan internet adalah percuma di lobi. Pokok bunga yang banyak di tanam di sekitar kawasan resort ini ialah white lily. Nasib baik bukan calla lily, kalau tak, memang habis dikerjakan oleh saya.. hehe. Terasa segar berada di dalam taman sambil mendengar alunan hempasan ombak. Angin petang itu cukup kuat, menderu² tanpa henti. Tiada siapa berani turun ke pantai untuk mandi-manda kerana bendera amaran berwarna merah telah dinaikkan. Bendera merah menandakan laut bergelora dan ombak besar serta berbahaya untuk sebarang aktiviti di dalam air. Kami hanya dibenarkan untuk mandi laut sekiranya bendera kuning dan hijau dipasang di tepi taman menuju ke pantai. Angin yang cukup kuat menyebabkan kami berhati² semasa menggunakan tripod untuk bergambar. Rasanya kekuatan angin di situ mampu menolak kamera + tripod seberat 2 kg lebih itu. Menakutkan.


[luasnya taman ni..]


[Klong Muang Beach berdepan hotel]


[salah 1 poolside]


[kat tgh² taman ni ade Mandara Spa..]

[sunset + trademark kami.. hehe]


[facebooking!]

Azan maghrib berkumandang, sebelum itu kedengaran bacaan ayat² suci Al-Quran dari masjid yang berdekatan. Maghrib di sana adalah pada pukul 6.30 petang. Hari mulai gelap, kami kemas segala peralatan menuju ke resort semula. Masa untuk kami makan malam. Singgah di Mangosteen Cafe, kami disapa dengan salam oleh seorang pekerja restoran yang peramah. Kwan namanya. Dia cuba berbahasa Melayu loghat Kelantan dengan kami. Comel juga bunyinya.. hehe. Alhamdulillah semua makanan di hotel disediakan secara halal. Penyediaan makanan halal diasingkan daripada yang lain & cutleries untuk pelanggan Muslim juga akan ditukar khas.

Hubby memesan Tom Yam Goong dan dia memesan Seafood Fried Rice untuk saya. Oh, lazatnya tomyam asli di sana, memang lain daripada tomyam yang paling sedap saya makan di KL [Tomyam Johan Kg. Baru]. Nasi gorengnya pun sedap walaupun sebenarnya saya tak berselera untuk makan disebabkan kepenatan. Pekerja di restoran semuanya ramah belaka, pendek kata semua staf di resort ini memang peramah. Kalah staf² Sheraton di Malaysia. Hehe.

[Mangosteen Café]


[Tom Yam Goong + Seafood Fried Rice!]

Kami sempat bergambar di sekitar taman malam itu. Pokok² kelapa berderetan di sepanjang laluan pejalan kaki, dan setiap selang satunya di pasang spotlight untuk menerangi laluan. Tetapi oleh kerana kawasan yang terlalu luas dan dipenuhi pokok², suasana agak gelap & sunyi. Pada satu ketika, semasa saya menanti hubby membuat set up pada kamera, saya sempat berseloroh pada hubby untuk mengambil gambar pelepah² kelapa yang kelihatan cantik bila dipantulkan oleh cahaya spotlight dari bawah.



Sedang saya berdiri untuk posing, saya terpandang ke atas pokok kelapa di hadapan saya, betul² bersebelahan hubby yang sedang standby untuk mengambil gambar. Saya terpandang sesuatu! Pada mulanya saya kurang pasti kerana suasana suram dan hanya pantulan cahaya di celah² pelepah yang membantu pandangan saya. Hubby menegur saya yang memandang ke atas, kerana saya perlu memandang ke arah lens untuk di snap. Saya sempat mengerling ke atas untuk kali kedua dan ketiga. Saya nampak sesuatu sedang bergerak dengan pergerakan yang perlahan, tapi aneh. Saya cuba memfokuskan pandangan saya, dan saya terpandang ke belakang batang pokok kelapa tersebut yang selari dengan bayang & pergerakan aneh tadi.

Kelihatan seperti kain satin lembut yang panjang berjurai dan ditiup angin. Saya pasti itu bukan monyet atau tupai. Saya yakin itu bukan pelepah kelapa yang kering. Pelepah kelapa kering tidak akan selembut itu bila ditiup angin. Bukan juga pelepah kelapa biasa kerana warnanya putih! Tiba² saya terasa meremang. Terkaku saya seketika. Oh tidak. Saya tak suka untuk tahu dengan lebih lanjut. Cepat² saya mengajak hubby tinggalkan lokasi itu. Hubby terpinga² & tertanya² kenapa. Saya hanya mengatakan tiada apa yang berlaku, tapi saya terus terdiam selepas itu sambil bergegas menarik lengan hubby untuk terus berjalan. Sebolehnya saya mahu segera masuk ke dalam hotel, kegelapan malam di luar sana tiba² menyeramkan.

Sepanjang laluan ke bilik, bacaan ayat Kursi tidak putus di bibir saya. Saya sebolehnya cuba mengelak untuk memandang ke taman & ke atas. Entah mengapa saya agak takut kali ini, sedangkan saya ini boleh juga dikategorikan sebagai berani [hehe, perasan ye]. Tak pelah. Mungkin cuma perasaan atau bayangan sahaja. Leganya saya tertidur awal malam itu. Allahua'alam. Bersambung..

7 ♥ comments:

Pu3abdul said...

Masyallah berjalan sakan Kak Izz ye...seronoknyer...pasni boleh la sy minta tunjuk ajar kak izz kalau nak gi Krabi...heheh

FiFiNeNi said...

alhamdulillah perjlnn holiday kak izz mengHepykan..hehe..
mmg cantik tmpt tu..
tpi ksah yg akhir tu seram jgak la kak izz..huhu..
pape pun,syukur kak izz slmt plg ke sini..
(~_^)

ღ~n0n0i~ღ said...

Hihi..teringat lak entry Sarah pasal penakut tu..
Tapi Noi ni kategori penakut + lemah semangat.. fuh..kalo Noi pun cepat-cepat gak tinggalkan lokasi tu..

Haiyayaya..

julie^beth said...

bestnya!

Izzah Marzuki said...

Pu3abdul:

Hehe..insyaAllah.. k izz pun bukannye tau sgt selok-belok krabi tu.. guna map je masa berjalan aritu.. =)



fifineni:

best, rasa nak gi lagi la nanti.. dlm masa terdekat ni atau terjauh nanti la kot.. hihi.. x de la seram sgt actually yg ending tu, tapi sbb k.izz ternampak.. huhu




noinoi:

kalau sesorang memang cabut lari dah.. tapi sib baik berteman.. hehe..



julie^beth:

besttt.. tak ingat pasal keje dah.. hehe

wawa abdullah said...

salam sis..sy nk tnye..sis tym pergi krabi tu stay at klong muang hotel ye? cmne ye tmpt dye? ok x? dekat ngn pantai ke? coz this january sy akan ke cne..

♥ Izzah Marzuki said...

Wawa :
Wsalam wawa..oo akak duk kat Sheraton Krabi, area klong muang, tapi bukan kat klong muang hotel. kalo ikutkan klongmuang tu mcm kat kawasan pedalaman sket sebab banyak hutan kat situ, hehe tapi kalau klong muang hotel maybe dah dekat dengan pantai klong muang tu kot. kalau yg happening & dekat ngan town ialah kat ao nang. oo bestnye nak gi krabi.. :D selamat bercuti ye! ;)

Post a Comment

What say you..? =)

Thanx for commenting.

May Allah bless u as always ♥♥♥

Related Posts with Thumbnails

Google :

Loading...
 

note to self : breathe Design by Insight © 2009